Tempels, biertjes en bedbugs!

8 maart 2017

Voor een paar euro pak je al de trein van Bangkok naar Ayutthaya. Veel mensen gaan er een dagje naartoe terwijl ze in Bangkok verblijven, ik ga er als tussenstop heen voordat ik naar Chiang Mai ga. Ik heb me verder niet ingelezen en weet dus ook totaal  niet wat ik kan verwachten. Ik zit op een plaats met vier stoelen, naast mij komt een gezinnetje zitten. Vader moeder en dochter van ongeveer vijf jaar. Ik glimlach en zeg ze gedag. De moeder probeert het meisje met een vest te bedekken tegen de felle zon die door het raam schijnt. In Thailand willen ze zo veel mogelijk de zon vermijden want als je bruin bent is dat voor hun een teken dat je arm bent. Daarbij past het ook niet bij hun schoonheidsideaal. De moeder vraagt met handgebaren of ik met haar man wil ruilen zodat ik ook uit de zon zit. Ontzettend lief, maar ik geniet van de zon en moet ook nog aan mijn kleurtje werken want van dat Nederlandse weer word je niet bruiner. Ik zie dat het meisje niet comfortabel zit en laat haar met haar voeten op mijn backpack rusten zodat ze beter kan slapen. Als we langs rijstvelden rijden wijst de vader naar buiten en zegt hij: food, lijs (rice) en wijst hij naar zijn mond. Ik vind het leuk dat hij mij de omgeving laat zien. We zijn in Ayutthaya en ik heb besloten om eerst mijn nachttrein te regelen. Bij de balie blijkt dat het is uitverkocht en dat ze alleen nog maar dure kaarten hebben. Gelukkig weet ik dat er ook nog zoiets als een nachtbus bestaat. Ik regel een tuktuk naar het busstation en koop mijn first class bus ticket. Omgerekend ben ik €12 kwijt en kom ik nog eerder aan ook. Het enige nadeel, geen ligbed maar stoelen. Ayutthaya is de voormalige hoofdstad van Thailand en staat vol met mooie, oude tempels. Geen gouden, glinsterende tempels maar gemaakt van steen. Het is prachtig om doorheen te lopen en bij één is zelfs een boom die om een buddha is heen gegroeid! Heel bijzonder om dit allemaal te zien. Na een dag heb je alles wel zo’n beetje gezien en is het tijd om aan mijn negen uur durende busrit te beginnen naar Chiang Mai.

Buddha in boom Ayutthaya

Ik heb af en toe mijn ogen nog wel dicht kunnen doen maar ben toch blij dat we er zijn. In mijn hostel in Bangkok heb ik bij mijn verblijf, een tweedaagse trekking tocht naar de olifanten en kookcursus al geregeld en betaald. Hij zei dat hij een goede korting had, dat ik in een eigen kamer verblijf en dat er ook een zwembad is. Ik ben benieuwd, want een zwembad klinkt niet verkeerd! Ik word door de mensen van BMP residence, waar ik verblijf, opgehaald met een auto bij het busstation. Het zwembad ziet erg goed uit. Hier ga ik vandaag lekker bijkomen heb ik besloten want ik ben behoorlijk moe. De kamer is erg eenvoudig. De deur naar de badkamer gaat niet dicht en de aicro doet het ook niet. Het behang op de muur is er half af en bedenkt met schimmel. Mijn bed ziet er gelukkig wel oké uit.

Vandaag begint mijn trekking tocht naar de olifanten. We hebben een inpak lijst mee gekregen met wat we moeten mee nemen voor twee dagen. We blijven namelijk slapen in een hutje in de jungle dus wat extra kleding is wel handig. Eerst even snel een ontbijt eten in het restaurant van het hostel voordat we met het busje vertrekken. We zijn met een groep van totaal zeven mensen, met onze gids erbij acht. Twee meiden en een jongen uit Amerika die samen reizen en drie jongens uit canada, waarvan er twee samen reizen. Het klinkt meteen tussen ons allemaal dus dit beloofd een gezellige trip te worden. Vier uur lang hebben we met onze daypack op onze rug, in de bloedhitte door de bergen gelopen. De Amerikaanse jongen had het waarschijnlijk zwaar onderschat en had teenslippers in plaats van stevige schoenen aan gedaan. Wat hebben we hier om gelachen met z’n alle, want ja, op teenslippers vier uur lang door de bergen wandelen is natuurlijk geen pretje! Na ongeveer 2,5 uur stopten we bij een klein bamboe hutje waar we een lunch kregen. Onze gids maakte stirfried noodles op een klein gasstel met daarop een grote wokpan. Daarbij kregen we verse kruidenthee geserveerd in afgezaagde stukken bamboe die als bekers werden gebruikt. Na het eten was het tijd voor een kort dutje voordat we onze tocht weer voort moesten zetten. We waren bijna bij onze bestemming aangekomen en hadden totaal geen energie meer, totdat we op een gegeven moment olifanten achter de berg zien verschijnen. Onze vermoeidheid is in één klap weg! Twee grote olifanten en twee kleintjes lopen ons tegemoet. Wat een super lieve, mooie beesten zijn het en ook totaal niet bang! Bij het verblijf hebben we allemaal ons eigen hutje met een matras op de grond. Om eerlijk te zijn ziet het hutje er beter uit dan mijn kamer in het hostel. Er zijn buiten aparte toiletten en koude douches. Eigenlijk vind ik dat niet erg want het is toch heel de dag warm en dan is het juist wel lekker om onder een koude douche te stappen. In de avond hebben we een barbecue met kip, groente spiesjes en verse vis. We zitten bij het kampvuur en iemand haalt een gitaar tevoorschijn. De Amerikaanse jongen begint met spelen en wij zingen allemaal mee met uiteraard een biertje in ons hand. We hebben een geweldige avond vol met muziek, drank en een hoop gelach! Laat op de avond hebben we allemaal een lampion opgestoken en samen met onze wensen de lucht in laten gaan.

Bamboo thee tijdens trekkingstocht Olifanten Vis op barbecue

Het is ochtend en ik heb verassend goed geslapen. Na het ontbijt gaan we de olifanten voeren en wassen. We krijgen een schoudertas vol bananen mee om te voeren. De olifanten zijn er gek op en blijven maar eten. Met een bakje en een borstel gaan we samen met de olifanten het water in om ze te wassen. Je moet hard schrobben en veel water over ze heen gooien om het modder van hun ruwe huid af te krijgen. Na de lunch gaan we wild water raften, wat uiteindelijk niet zo wild bleek te zijn omdat we nu in het droge seizoen zitten. We worden met een busje terug gebracht naar ons hostel waar we weer opnieuw moeten inchecken. Ik krijg de sleutel van mijn kamer en het blijkt de kamer naast mijn vorige kamer te zijn. En ook deze kamer heeft weer schimmel aan de muren. Ik gooi mijn tassen neer en plof op het bed. Met dat ik op mijn bed zit, zie ik opeens allemaal haren in mijn bed liggen en vlekken op het beddengoed. Dit beddengoed is zeker weten niet schoongemaakt… Bah!! Ik sta op om naar de receptie te lopen voor een klacht, zie ik een briefje hangen op de deur waar op staat: “Het komt wel eens voor dat er bedbugs zijn, ze zijn erg moeilijk te bestrijden. Wij zijn niet verantwoordelijk voor schade van bedbugs.“ Oké, dit is the limit. Ik ga hier nu weg! Nu nog geïrriteerder loop ik naar de receptie en zeg dat ik hier nu weg ga en dat ik mijn geld terug wil, plus de kosten van de wasserette omdat ik nu alles wil wassen. Geschrokken kijkt de man mij aan en haalt er zijn leidinggevende bij. Opnieuw doe ik mijn verhaal en zeg ik dat ik nu weg ga. Hij stemt in om het geld terug te geven maar niet de kosten van de wasserette. Dat maakt mij niet uit, dat kost toch maar 30 baht (€0,80) het ging mij meer om het principe haha. Oké, nu hoef ik hier niet meer te slapen, maar waar ga ik dan heen? Het is ondertussen al avond en ik mag maar hopen dat er nog (een beetje goede) hostels een bed vrij hebben. Ik kijk even snel op Hostelworld en ik heb het thai thai hostel gevonden op 10 minuten loopafstand. Het eerste wat ik doe als ik er ben is alles wassen en douchen. Achja, dit hoort nou ook eenmaal een beetje bij het backpacken.

Vandaag heb ik mijn kookcursus en ik kom er achter dat ik totaal niet weet hoe laat en waar ik moet zijn. In de loop van de ochtend ga ik langs de BMP residence om informatie te vragen omdat ik het bij hun heb geboekt. Een beetje gênant vond ik het wel aangezien ik gisteren boos ben weg gegaan. Ik kan gelijk met een busje mee naar de kookcursus waar een gedeelte van de groep al zit. Ik krijg een blaadje waarvan ik zeven gerechten mag kiezen om te maken. Ik heb gekozen voor loempia, thai herb soup, red curry, pad thai, salad en sticky rice met mango. Als eerste gaan we met z’n alle naar de markt waar ons uitleg word gegeven over alle producten die we voor onze gerechten gaan gebruiken. Het koken was super leuk maar vooral erg lekker! Na afloop kregen we ook nog een boekje mee met alle recepten. Leuk, dan ik het thuis ook nog een keer maken. Of beter gezegd, dan kan mama het maken en ik opeten haha!

Local market Kruiden markt

Een paar dagen van chillen en de stad rondkijken gaan voorbij. In het hostel had ik een Nederlandse jongen ontmoet waarmee ik een scooter heb gehuurd en op die manier hebben we Chiang Mai en een tempel bekeken. In de avond ik er altijd een markt waar je souvenirs kan kopen en veel kraampjes met eten en live muziek. Vooral in de avond vind ik Chiang Mai leuk, voorderest niet heel bijzonder. Morgenochtend om 9 uur ga ik met een busje naar Pai. Een rit van vier uur door de bergen die blijkbaar zo heftig is dat mensen wagenziek worden. Gelukkig heb ik daar geen last van.
De rit had inderdaad veel scherpe bochten maar gelukkig was er niemand in ons busje die er ziek van is geworden. Ik hou nu al van Pai, wat een leuk dorpje met een relaxte sfeer. Overal zie je hippies met dreadlocks en harembroeken. Ik probeer de weg naar mijn hostel te vinden en natuurlijk laat mijn maps me in de steek en beland ik met mijn goede richtingsgevoel tussen de rijstvelden. Ik zie aan de andere kant van het water een aantal huisjes en bedenk me dat daar vast mijn hostel moet zijn. Ik loop terug en ga het eerste restaurant in die ik zie om de weg naar het Suandoi hostel te vragen. Ze zegt dat ze de mensen zal bellen om me op te komen halen. Super fijn, nu hoef ik niet meer heel dat eind te lopen! Na het inchecken loop ik de berg weer af om het dorpje te bekijken en wat te eten. Ik kwam een hamburger restaurant tegen en goh, wat kan je blij worden van een hamburger na 2 weken heel de dag alleen maar rijst en noedels. Bij terugkomt staat het kampvuur aan en ga ik bij de rest van de groep zitten. Naast het kampvuur staat een bamboe hutje wat de bar is en ik kon het natuurlijk niet laten om zelf ook nog een aantal shotjes te maken.

Na het ontbijt doe ik mee met de yogales. De rest van de dag ben ik lekker met een boek in een hangmat te vinden. Bij de hangmatten raak ik aan de praat met 2 meiden, een Nederlandse en een Engelse. Die avond gaan we samen wat eten en daarna naar de Spirit bar, een geheime bar waar je via lichtjes en kaarsjes door een klein steegje naar binnen word geleid. Het is een kleine bar met achterin een winkeltje waar je zelfgemaakte sieraden kan kopen en er is een kampvuur met live muziek.

In de ochtend ontmoet ik een Duitse jongen, hij reist al voor 1,5 jaar(!!) Maar tijdens het reizen heeft hij wel ook tussendoor gewerkt. Het klikt goed tussen ons en we besluiten samen in de avond naar de Pai canyon te gaan om naar de zonsondergang te kijken. Bij de canyon raken we aan de praat met Robbert, een Nederlandse jongen. Hij reist in totaal voor een maand en is samen met een andere jongen die hij onderweg heeft ontmoet helemaal met de scooter van Chiang Mai naar Pai gereden. We spreken af om morgen met z’n alle een scooter te huren en naar de grotten te gaan, wat ongeveer 2 uur rijden is. Het is weer zo gezellig dat we natuurlijk de rest van de avond in een bar zitten.

Zonsondergang Pai

Om 9 uur gaat de wekker, we wilde nog wel een beetje uitslapen. We hadden gisteren afgesproken dat we rond 10 uur weg zouden gaan. We reden de berg af naar de brug waar we met elkaar hadden af gesproken. Bij aankomst nog niemand te bekennen. Via messenger hebben we contact met Robbert, hij zegt dat ze nog moeten ontbijten en ook nog een scooter moeten huren. Na veel gedoe rijden we om 12 uur weg. Marcel, de Duitse jongen rijdt dus ik kan lekker van het uitzicht genieten. De weg naar de grotten is super mooi en de wegen zijn verassend goed. Halverwege stoppen we ergens langs de weg om wat te eten en van het uitzicht te genieten. Bij de grotten ontmoeten we Geke, een Nederlands meisje. Overal kom ik Nederlanders tegen! Ze vraagt of ze met ons in een bamboe vlot kan zodat we de kosten kunnen delen. Goed idee want wij zijn met z’n vieren en er gaan maar drie mensen per vlot. Eerst lopen we een stuk door de grot tot we op een gegeven moment op ons bamboe vlot moeten zitten. Om je heen kan je ontzettend veel vleermuizen horen en in het water zwemmen super veel grote vissen langs onze boot. We besluiten gelijk weer weg te gaan zodat we voor het donker weer terug in Pai zijn. Geke rijdt ook met ons mee en hoort nu ook helemaal bij onze club. In de avond gaan we weer een drankje doen met zn allen in de Spirit bar maar omdat bijna alles al rond 12 uur sluit gaan we daarna nog door naar de don’t cry bar, die tot ongeveer 2 uur open is.

Bamboe vlot

We zijn allemaal nog een beetje moe en hebben bedacht om vandaag naar de fluid pool te gaan. Voor 60 baht entree kan je heel de dag op een matje in het gras bij het zwembad liggen. Er word goede muziek gedraaid en je kan er ook nog lekker eten. Echt een lekker vakantie gevoel! Morgenochtend vertrek ik om 7 uur naar Chiang Rai dus vanavond ga ik niet meer mee uit. Ik verblijf daar twee nachten voordat ik met de bus naar Laos ga, waar ik de slow boat over de Mekong rivier naar Luang Prabang neem. In Chiang Rai is weinig te doen maar het het is wel makkelijk om daarvandaan naar de grens van Laos te gaan.

1. Frans van Rianne:
    8 maart 2017
    Wat een prachtig reisverhaal Maddy. Geweldig om te lezen. En wat fantastisch dat je je zo goed vermaakt, met alle mensen die je daar ontmoet. Dat is toch een geweldige levenservaring. Mooi om alles mee te maken, en leuk voor ons om het bijna "live" mee te maken. Geniet er maar lekker van. Kijk nu al uit naar je volgende avonturen. Je ouders zullen ongetwijfeld ook reuze trots op je zijn! Een lieve groet uit een regenachtig Rotterdam, Frans Stukart.... je weet wel van Rianne....haha... :).... cheers!!
  2. Mama:
    8 maart 2017
    Wat een mooie herinneringen maak jij!
    Kom maar op met die recepten, klinkt prima ;-)
    Ik ben blij dat je dit blog bijhoudt, reis ik toch een beetje met je mee.
    Dikke kus en veeeeeeel plezier!!!!
  3. Saskia:
    8 maart 2017
    Wat schrijf je het mooi op allemaal heerlijk om te lezen ik kijk nou al uit naar je belevenis xxx
  4. Maddy (en Hans):
    Wat lief, dankjewel!! Xx
  5. Peter:
    8 maart 2017
    Heerlijk je avonturen te lezen! Geweldige reis! Blijf genieten Maddy, ik blijf mee reizen met je! Doeg...
  6. Joëlle:
    9 maart 2017
    Maddy wat een mooie verhalen allemaal! Het is inderdaad net of ik er ook bij ben zo als jij het allemaal beschrijft! Stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je! Wat heb je al gave dingen gedaan en gezien in nog maar zo een korte tijd! Geniet van alles daar en blijf vooral alles zo opschrijven kan ik lekker meegenieten! Ik wens je alle goeds op deze prachtige (levens) reis! Geniet, beleef, leef!
    Dikke kus Joëlle
  7. Iris:
    17 maart 2017
    Wat maak jij een mooie reis zeg! Je verhalen zijn ontzettend leuk om te lezen. Ik vind het vooral heel leuk om te lezen dat je zo aan het genieten bent! X